HD Professional Cleaning este una dintre cele mai noi companii apărute pe piața online a produselor profesionale de curățenie.
Deși în acest moment piața este una extrem de consolidată, cu câțiva jucători bine „cimentați” pe pozițiile de top, am vrut să aflăm cum se văd lucrurile din perspectiva unui antreprenor aflat la început de drum. În acest sens, am apelat la dl. Eduard Tănase, investitor și antreprenorul din spatele magazinului online de produse profesionale de curățenie HDPclean.ro.
Î. Bună ziua, domnule Tănase. Pentru început am vrea să ne spuneți ce așteptări aveați la începutul lui 2021 și cum a evoluat cifra de afaceri a companiei comparativ cu 2020?
R. Anul 2020 a fost unul dintre cei mai dificili pentru mulţi antreprenori, afectați de criza pandemică. În acest context, am avut o bună evoluție, chiar daca eram la început de drum. Gama de produse din categoria igiena personala și curățenie, precum și vânzarea online, au contribuit major în dezvoltarea business-ului, mai ales în contextul pandemic.
Nu ne-am pierdut speranţa, astfel că la începutul anului 2021 ne aşteptam la venituri mai mari, acționând prudent, dar și ambițios în ceea ce priveşte dezvoltarea unor noi proiecte (crearea unui magazin online propriu, pentru a reduce dependența de canale terțe de vânzări, permanenta îmbunătățire a acestuia, dezvoltarea gamei de produse comercializate și a portofoliului de clienți). Inițial ne-am propus să depășim o cifră de afaceri de 1 milion RON, în condițiile în care primii trei jucători de pe această piață înregistraseră în 2020 în jur de 7-9 milioane RON fiecare, dar în cele din urmă am avut o cifră de afaceri similară cu cea din 2020 – în jur de 0,8 milioane RON. Piața a fost, totuși, mai puțin ofertantă decât în anul precedent.
Î. Dar pandemia a mai afectat în vreun fel afacerea dvs. în 2021?
R. Afacerea a progresat in 2021, susținută de dezvoltarea gamei de produse comercializate, volumul comenzilor, numărul de clienți și promovarea asiguratp atât prin crearea unui site propriu, cat și pe Emag Marketplace. Totuși, începând cu jumătatea lunii mai, când esențialul restricțiilor a fost ridicat pentru o vreme, comerțul offline și-a luat „partea leului” și cota online-ului a scăzut. Acest lucru s-a văzut însă în multe nișe.
Problemele cele mai mari cu care se confruntă micile afaceri sunt altele. Lipsa accesului facil la finanţare e cea mai mare, dar nu sunt de neglijat nici birocraţia administrativă sau condiţiile rigide impuse de bănci.
Î. Ați sesizat oportunități noi de afaceri cu prilejul acestei pandemii?
R. Păi dezvoltarea comerțului online este o continuă oportunitate! În ultimii doi ani, în contextul pandemic, se știe că românii s-au obișnuit tot mai mult cu comenzile online. Ceea ce se și vede în creșterea fără precedent a vânzărilor de produse de igienă, cu precădere a dezinfectanților.
Î. Care credeți că va fi impactul pandemiei în 2022? Piața va reveni la obișnuințele din 2019, sau există lucruri care s-au schimbat definitiv?
R. Viitorul este tot mai dificil de estimat în contextul actual. Transformările care au avut loc în timpul pandemiei sunt ireversibile și lecțiile învățate în această perioadă (accelerarea tehnologizării, flexibilizarea, deschiderea la colaborare inclusiv cu competitorii) vor deveni reguli de bună practică în diverse situații neprevăzute, dar și în activitatea zilnica. Realitatea din 2019 nu se va reîntoarce. Sau, în orice caz, nu prea curând.
Î. Ținând cont de noile realități economice, care vor fi principalele investiții pe care le veți urmări în 2022-2023?
R. Intenția noastră este de relocare într-un nou spațiu pentru desfășurarea și dezvoltarea business-ului. În luna mai am văzut foarte clar că offline-ul încă are o influență imensă în vânzări. Viitorul probabil va fi unul în care online-ul și offline-ul vor fi convergente. În viitorul nu chiar îndepărtat HDPClean.ro va fi un magazin online cu showroom, dar până atunci ne propunem să trecem în 2022 de pragul de 1 milion RON în vânzări.
Î. Vă mulțumim!