Mediul de lucru digital este cu siguranță un trend care încă preocupă mințile multor leaderi de business. În contextul actual pare să aducă noi oportunități, dar totodată este constant analizat din diverse perspective de către companii din toate industriile impactate – IT outsorcing, Resurse Umane, Retail și altele. Noul mediu de lucru ar putea fi unul instalat definitiv, devreme ce un mare procent din forța de muncă lucrează în prezent de acasă, mai ales în companii cu activitate exclusiv digitală precum cele de software development.
Este totuși o variantă bună pe termen lung?
Depinde de perspectivă și de oportunitățile pe care fiecare alege să le vadă în situația dată.
Un studiu recent al Deloitte dezvăluie o privire mai îndeaproape, din prima “linie de impact”, asupra trendurilor tech din 2021. Inclusiv, o abordare mai amănunțită asupra locului în care toate ideile de business se nasc – mediul de lucru.
Se pare că din ambiguitățile cu care companiile se confruntă în ultima vreme, noi idei par să iasă la suprafață – instrumente și platforme inteligente care pot îmbunătăți modul în care lucrăm și care cresc productivitatea.
Întrebări rămase deschise
Saltul brusc către munca de acasă pe care l-am făcut din necesitate ne-a lăsat inevitabil cu o serie de întrebări legate de prezentul și viitorul muncii noastre. Și e natural să fie așa, devreme ce timp de zeci de ani, industriile au funcționat după anumite condiții care s-au dovedit a fi eficiente până acum.Modul de lucru s-a schimbat peste noapte fără a ni se acorda o perioadă de tranziție. Dinamicile au fost date peste cap și munca a continuat sub măsuri de urgență.
Multe companii au simțit că au făcut un pas înapoi în acest context și au propus câteva topicuri pentru dezbatere. Productivitatea poate fi afectată în noul context, relațiile de la birou și colaborarea în echipe s-ar putea schimba, primirea noilor angajați în companii ar putea să nu aibă aceleași efecte. Procesele de învățare ar putea fi mai dificile, iar ideile inovative n-ar mai avea același context proprice să se nască.
Chiar și CEO-ul Google, Sundar Pitchai a subliniat într-un interviu: “Credem cu tărie că prezența în persoană, a fi împreună, și sentimentul unei comunități sunt foarte importante atunci când ai de rezolvat probleme importante sau să vrei să creezi ceva nou, acestea cu siguranță nu se vor schimba.“
Generațiile conectate se simt de fapt… deconectate
Deși sunt înzestrate cu toate abilitățile tehnologice de a munci într-un mediu de lucru digital, în mod particular, pentru Mileniali și Generația Z, să lucreze de acasă poate fi o experiență provocatoare.
Anul trecut Forbes cita: ”în ciuda faptului că sunt digital natives, 95% din angajații din Generația Z și 93% din Mileniali admit că întâmpină dificultăți la tranziția către munca de acasă. Trei pătrimi din forța de muncă din U.S. se simte mai puțin conectată față de cum se simțeau înainte de pandemie, conform Smartsheet.”
Datele par să rămână valide, pentru că și alte studii confirmă că WFH poate altera sentimentul de apartenență a angajaților mai tineri. Progresul în carieră, dar mai ales construirea relațiilor la locul de muncă și a încrederii cu superiorii se stabilesc mai dificil doar prin întâlniri pe Zoom.
Mediul de lucru digital poate determina idei inovative
Noi instrumente de colaborare ce pot integra mai multe funcționalități pentru o mai bună coordonare și reducerea procedurilor de lucru repetitive; asistenți personali virtuali și alte tehnologii AI care pot face recomandări personalizate pentru îmbunătățirea performanțelor; procese de învățare bazate pe experiența personală și susținute de un “coach digital” – ar putea fi acestea potențiale rezultate ale contextului?
Unde sunt întrebări, curând vor apărea și soluții. Este în natura noastră să ne adaptăm și să depășim dificultăți. Mediul digital este ofertant în acest sens. Tehnologia a fost cea care ne-a propulsat către un viitor mai bun în medicină, educație, business și o face în continuare.
AROBS se numără printre companiile din top 100 angajatori din România care oferă servicii de software development pentru industrii de impact și totodată oferă angajaților săi un mediu de lucru inclusiv și adaptat contextului actual.
Dacă vrei să știi mai multe despre joburile deschise pentru industria automotive, travel, life sciences&IoT, enterprise solutions sau fintech, mai multe informații găsești pe pagina de cariere.